سازمان هواشناسی با صدور دو هشدار نارنجی و زرد از وقوع بارش‌های شدید رگباری با احتمال سیل، صاعقه و وزش باد شدید در چندین استان کشور خبر داد.

وزش باد - رگبار باران - طوفان

به گزارش همشهری آنلاین، سازمان هوشاناسی کشور درخصوص رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک و در نقاط مستعد بارش تگرگ هشدار نارنجی صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های زیر در زمان اعلام‌شده دچار مخاطره جوی خواهند شد:

جمعه ۱۴۰۳/۰۶/۲۳: گلستان، نیمه شمالی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، شمال زنجان و ارتفاعات استانهای مازندران، سمنان، البرز و تهران

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۴: مازندران، گلستان، شرق گیلان، شمال سمنان، شمال و شرق تهران، شمال و غرب خراسان شمالی و ارتفاعات البرز

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۲۵: مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شرقی گیلان و شمال استانهای خراسان رضوی، سمنان، تهران و البرز

بر اثر این مخاطره جوی طغیان رودخانه‌های فصلی و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه ها و مسیلها، صاعقه، آبگرفتگی معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، شکل گیری روان آب و سیلاب، سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال رانش کوه، وزش باد شدید، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک و کاهش دید افقی، خسارت به سازه‌های موقت و محصولات کشاورزی پیش‌بینی شده است.

پرهیز از هرگونه تردد و توقف در حاشیه روخانه ها و مسیلها، پرهیز از اسکان و بر پایی چادر در بستر و حاشیه رودخانه و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های طبیعت‌گردی و کوه‌نوردی، پرهیز از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها، آب‌روها و دهانه پل‌ها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، تسریع در جابجایی محصولات کشاورزی برداشت شده، آمادگی راهداری، وزارت نیرو و سایر دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان و امدادی توصیه های سازمان مذکور است.

هشدار زرد به ۵ استان ساحلی

سازمان هواشناسی همچنین درخصوص افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای در محدوده ۲۴-۲۸ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج دریا تا ۱/۵ متر در مناطق ساحلی و تا ۱/۸ متر در مناطق دور از ساحل در بوشهر و خوزستان و همچنین گیلان، مازندران و گلستان هشدار زرد صادر کرد.

بر اساس این هشدار استان‌های جنوبی از امروز (پنج‌شنبه) تا اواخر وقت یکشنبه هفته آینده و استان‌های شمالی از صبح جمعه تا اواخر وقت یکشنبه هفته آینده دچار مخاطره جوی خواهند شد.

خطر غرق‌ شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، احتمال آسیب به شناورهای سبک، احتمال خسارت به سازه‌های دریایی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و سبک، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی و احتمال خسارت به تاسیسات دریایی مخاطرات این پدیده جوی اعلام شده است.

سازمان فوق منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، محدودیت در تردد شناورهای سبک، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحلی و همچنین سکوهای نفتی، ورود و خروج کشتی‌ها به بندر با احتیاط، تردد کشتی‌های تجاری با احتیاط، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و اتخاذ تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه کرد.

کد خبر 880817

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha